11 komistuskivi, mida ettevõtlusega alustamisel vältida


284177161 3169820463286528 6633016384826693935 n
Ettevõtlusega alustamise teekond on täis vähem ja rohkem varjatud komistuskive, mille taha hea algatus võib takerduda. Eriti konarlik on teekond varasema kogemuseta ettevõtjale. Millised on aga sagedasemad karid, mille taha head äriideed takerduvad ning kuidas neist mööda manööverdada?

Ootad alustamisega liiga kaua

Alustamisega venitamine võib olla üks suurimaid vigasid, sest keegi teine võib sarnase lahendusega enne alustada. Tea, et edasi lükkamine ei säästa sind õppetundidest (vahel nimetatakse neid ka vigadeks), sest eksimine on paratamatu osa protsessist. Oluline on, et sa õpid ning väldid nende kordamist. Loomulikult soovid sa, et su toode või teenus oleks kohe algusest peale täiuslik, kuid planeerimine ja eeltöö ei asenda reaalset tagasisidet turult ja klientidelt. Eksimused saadavad ettevõtjat ka siis, kui n-ö töö juba käib.  Nii et alusta kohe ja väikselt! 

Turusituatsioon muutub, “pildile” tulevad uued tehnoloogiad ja konkurendid. Liiga kaua paberile jäänud plaani rakendamise ajaks võib olla olukord juba muutunud ning kasu jääb saamata. Kui soovid on ideed kõigepealt testida ehk nö vaikselt varvas vette panna, võid oma idee esitada nt Prototroni järgmisse vooru, kus saad esmalt tagasisidet, kas su äriideel on jumet ning edu korral võid saada osa põhjalikust mentorprogrammist.

Valid valed inimesed, kellega alustada

Sa leidsid kellegi, kes on sinu ideest vaimustuses ning nüüd alustate koos ettevõtte loomist. Enne kui ütlete mõlemad ettevõtlusaltari ees “jah”, veenduge, et te sobite koos töötama. Probleemid ja arusaamatused tulevad ning see on vältimatu. Kas te suudate neid lahendades jääda ratsionaalseks ning keskenduda lahendustele? Suuremaid arusaamatuste vältimiseks on hea, kui teil on ettevõtlusega alustades sarnased ootused. Kui üks partner kujutab ette, et miljonid eurod hakkavad laekuma juba mõne kuu pärast, aga teine on arvestanud, et ees on paari aasta jagu kannatlikku silmnähtava tulemuseta tööd, on konfliktid kerged tulema. Meeskonda valides tasub vaadata, kas teie pädevused ja isikuomadused täiendavad või tasakaalustavad teineteist. Sellisel juhul on kaetud edukaks äritegevuseks rohkem valdkondi.

Püüad kõik ise ära teha

Alustades oled sa ettevõtte püha kolmainsus: asutaja, osanik ja tegevjuht. Lisaks oled sa tootearenduse, turunduse, müügi ja mis iganes osakonna juht ning ehk lausa ainuke töötaja. Alguses on suur kihk kõik ise ära teha, kuid sellega kaasnevad mitmed probleemid. Näiteks keskendud sa suure tõenäosusega enda jaoks mugavamatele teemadele. Kui sa ei ole müügiinimene, siis võib selle osakonna töö veidi unarusse jääda. Leia endale tiimi inimesed, kes võtavad enda kanda ülesanded, mida sa ei oska või ei taha teha. Üks sagedasemaid vigu, mida kogenud ettevõtjad kahetsevad ongi just nimelt see, et nad püüdsid kõike ise teha. Paljud ettevõtjad on öelnud, et uuesti alustades otsiksid nad endale mentori, kogenud ettevõtja, kes naudib juhendamist ning kes aitab vigu vältida. 

Palkad liiga rutakalt

Ka liiga kiire töötajate palkamine toob kaasa oma probleemid. Esimeste tellimuste laine ajal tööportaali kuulutusi üles pannes püüa korra hinnata, kas tekkinud lisakoormus on pikaajaline või vaid hetkeline. 

Creative Mobile kaasasutaja Vladimir Funtikov on ühe enda eksimusena märkinud, et ta ei intervjueerinud igat uut töötajat. Ta selgitas, et kui võtta aega ning luua uue võimalikult töötajaga hea kontakt, saavad ettevõtte visioon ja ideoloogia talle selgeks juba esimesel tööpäeval. Lisaks pakkus kandidaatidega tutvumine talle väärtuslikku informatsiooni ettevõtte kuvandi kohta välisvaatleja silmis. Oluline on kutsuda oma ettevõtte meeskonda parimaid võimalikke tegijaid.  Palkamise puhul vali inimesi vajaduse, mitte meeldivuse põhjal. Olgu, see kõlab veidi halvasti. Vali inimesi ettevõtte eesmärkidest lähtuvalt. Meeldivuse järgi tasub valida seltskonda matka- või suusareisiks.

Sa jätad end unarusse

Sinu kui tegevjuhi ülesanne on teha häid juhtimisotsuseid. Hea tervis, korras eraelu, kontroll rahaasjade üle ning rõõmus meel panustavad toetavalt sinu valikute tegemise protsessi. Kui sa suudad elada õnnelikult, siis mõjutab see ka su meeskonda ning ettevõtet. Erista reaktiivset ja proreaktiivset käitumist. Kui sa tegeled igapäevaste tulekahjude kustutamisega, ägised kõnede ja e-kirjade laviini all, siis põled sa üsna pea läbi, sest sa ei tunne kordagi, et midagi saab tehtud.

Sa arvad, et sul pole otseseid konkurente

Kas sinu toode või teenus on nii unikaalne ning lahendab probleemi, mida keegi teine ei lahenda? Konkurentide puudumine on haruldane olukord ning lisaks otsesestele konkurentidele on ka kaudseid konkurente. Kui sa just ei leiutanud midagi täiesti uut, siis on turul alati keegi, kes tabab sarnast nišši. Nii võbi CRM süsteemi konkurendiks olla mitte teine samasugune lahendus vaid hoopis ruuduline vihik. Uuri välja, millised on sinu otsesed ja kaudsed konkurendid ning mõtle läbi, mis sind neist eristab.

Sa lahendad “ei tea kelle” probleemi

Sinu kliendil on probleem ning sinu toode või teenus on lahendus, mille klient on nõus raha vastu vahetama. Paljud ettevõtjad põruvad, kuna nad ei suuda probleemi siiski lahendada või lahendavad hoopis nö valet probleemi. Selleks on oluline küsida klientidelt tagasisidet, sest vaid nii saad teada, millised on klientide vajadused ning kuidas sinu lahendus neid murekohti lahendab. Tagasiside kaudu võib meieni jõuda ka info, mis meid ei rõõmusta, kuid kuna eesmärk on pakkuda kliendile toimivaid lahendusi, on rumal öeldud ka ignoreerida. Samas pea meeles, et kliendid  teavad su tootest üsna vähe. Seega ei tasu nende ütlusi alati 100% tõe pähe võtta. Kogu andmeid ja tee sellest omad järeldused.

Sa kulutad liiga vähe või liiga palju

Ettevõtlus on nagu köielkõnd – tasakaal on oluline. Algul, kui raha on vähe, on iga sent arvel. Igal võimalusel püütakse kokku hoida. Töötajaid ja konsultant valitakse selle põhjal, kes küsib vähem raha. Selle tulemusena võivad liituda meeskonnaga väheste kogemustega tegijad. Sagedasti hoitakse kokku ka reklaami ja turunduse arvelt. Kui tegevus saab veidi hoogu sisse ning tekib käive ja rahanappus laheneb, liigub tähelepanu rahakotilt teistele kitsaskohtadele. Järsku saab kõike endale juba lubada ning aina rohkem asju tahaks osta. Isegi, kui raha on palju, on oluline mõelda raha parima kasutuse peale. Kuidas teha nii, et see väljaminek tooks hiljem kaasa uue ja suurema sissetuleku?

Sa lõpetad õppimise ja arenemise

Ettevõtlusmaailm on pidevas muutumises. Alati on mingi uus nipp, tööriist või lähenemine, mida tasub proovida. Edukad ettevõtjad ei jää loorberitele puhkama, vaid säilitavad õpilase mentaliteedi. Paljud alustavad ettevõtjad, olles saavutanud esmase edu, jätavad õpingud selja taha. Ära seda viga tee. Kui arendad ennast, areneb ka sinu ettevõte.

Valid vale investeerimisstrateegia

Samamoodi nagu partnerite ja meeskonna valimisel, tuleb ka investorite kaasamisel veenduda, et tegemist on õige inimesega ja strateegiaga. Selleks tasub endale selgeks teha ootused investorile ning läbi mõelda, millal ja kuidas raha kaasata ning kui suurest osalusest oled valmis loobuma. Parima valiku langetamiseks tasub end kurss viia erinevate raha kaasamise võimalustega.

Sinu peamine motivatsioon ettevõttega alustamiseks on raha

Kui sul puudub tegutsemistahe ja kirg ning sind motiveerib vaid rahaline tasu, on suur tõenäosus, et raskemal hetkel jääb ettevõtlustee pooleli. Äri alustamine on keeruline ning energiat ja tahtejõudu nõudev protsess. See võib tunduda kohati lausa võimatu ning käe ulatuses on sageli kergemaid viise sissetuleku teenimiseks. On väga oluline teadvustada oma huvisid, väärtusi ja motivatsiooniallikaid. Alusta ettevõtlust valdkonnas, mis sulle väga meeldib, kirg aitab sul hoida pead püsti ka raskematel hetkedel.

Räägi, kuula ja õpi – Sinu ettevõtmises pole väga palju unikaalset, mida teistel polnud mingil määral juhtunud. Eriti Eesti startup skeenel, inimesed meelsasti jagavad oma kogemuslood.