Äriidee tutvustamine investorile ning tema rahakotiraudade lahtivõlumine on üks paljudest proovikividest, millega tuleb silmitsi seista oma idee elluviimisel. Hea uudis on see, et investor on huvitav ja kergestimõistetav tõug. Vähemalt selline mulje jäi vestlusest pikaajalise investorguru Yrjö Ojasaarega, kes oma mõnusalt sarmika olemisega on nagu Mel Gibson filmis “Mida naised tahavad”. Naiste asemel muukisime koos lahti investorite sisemaailma.
Yrjö tutvustas meile investorite salajasi, samas ratsionaalselt loogilist mõttekäiku investeeringute tegemisel. Et ei tekiks segadust, siis me räägime investeerimisfondidest, mis peavad oma valikutel lähtuma reeglitest, lubadustest ja vastutusest oma investorite ees. Me ei lahka siin mõttemaailma miljardäride või äriinglite silmapaaride taga.
Aegade jooksul on paika loksunud reeglid, millest investeerimisfondid lähtuvad, kui valivad oma portfooliosse ettevõtteid ja investeeringuid:
- fond peab tooma tagasi kolmekordse tasu;
- fondi eluiga on 10 aastat, millest esimesed 5 on mõeldud sisenemiseks ja viimased 5 väljumiseks;
- nad sihivad ettevõtetes osalust 15%;
- portfoolios on ettevõtteid ca 20.
4 olulist tähelepanekut, kuidas investoris huvi tekitada
Selleks, et oma ideega püüda investori huvi, pole vaja talle lilli tuua või kanda huulepulka. Investorit huvitavad need neli aspekti:
- kui oluline on lahendatav probleem;
- kas sa lahendada seda oluliselt paremini, kui konkurendid;
- kui kergesti saab klientide arvu kasvatada;
- kui suurt turgu sa haarata plaanid.
Aga mille järgi hindavad investorid meeskondi? Mitte äriideed, vaid just neid inimesi, kes seda ellu püüavad viia?
Yrjö:“Eelistame meeskonda üksikisikule, sest kuigi ta võib olla mingi valdkonna spetsialist, siis ei pruugi tal oskusi olla kõikides olulistesse valdkondadesse. Eelistame varasema koostöökogemusega meeskondi meeskondadele, kus grupisuhted alles kujunevad. Eelistame meeskondi, kellel on juba ette näidata varasem edukogemus mõne projektiga. Kindlasti on oluline inimeste kompetentsid oma valdkonnas.“
Nii siis mõtlevad investorid. Kui suudad oma idee puhul vastata eeltoodud neljale punktile, siis on su äriidee küps investoritele tutvustamiseks. Vaata Yrjö esitlust, kus ta rääkis investeeringute telgitagustest ning vastas ka kuulajate küsimustele. Ja just see viimane on ju alati kõige põnevam osa.